Рэкамендацыі
"Выкарыстанне дзяржаўнай сімволікі ва ўстанове дашкольнай адукацыі"
Дзяржаўная сімволіка з'яўляецца часткай гісторыі і культуры краіны. Любоў да сваёй Радзімы, разуменне непаўторнасці і багацця культурных традыцый адыгрывае вялікую ролю ў станаўленні асобы дзіцяці, да якой мы павінны ставіцца вельмі асцярожна. Немагчыма выхаваць у дзяцей пачуцця ўласнай годнасці і ўпэўненасці ў сабе без павагі да гісторыі сваёй бацькаўшчыны.
Азнаямленне з найважнейшымі дзяржаўнымі сімваламі традыцыйна ўваходзіць у змест патрыятычнага выхавання дзяцей дашкольнага ўзросту. Акрэсліваючы метады і прыёмы патрыятычнага выхавання, трэба ўлічваць усе асаблівасці дзяцей дашкольнага ўзросту: эмацыянальнае ўспрыманне навакольнага асяроддзя, вобразнасць і канкрэтнасць мыслення, абвостранасць пачуццяў, фарміраванне гістарычнай свядомасці.
Вырашаючы задачы маральна-патрыятычнага выхавання, кожны педагог павінен будаваць сваю работу ў адпаведнасці з умовамі і асаблівасцямі дзяцей групы, улічваючы наступныя прынцыпы:
- «Пазітыўны цэнтрызм» (адбор ведаў, найбольш актуальных для дадзенага ўзросту);
- бесперапыннасць і пераемнасць педагагічнага працэсу;
- дыферэнцыраваны падыход да кожнага дзіцяці, максімальны ўлік яго псіхалагічных асаблівасцяў, магчымасцяў і інтарэсаў;
- рацыянальнае спалучэнне розных відаў дзейнасці;
- адэкватны ўзросту баланс інтэлектуальных, эмацыянальных і рухальных нагрузак.
Пачынаючы з сярэдняга ўзросту, дзяцей знаёмяць з сімваламі дзяржавы (гербам, сцягам, гімнам). У старэйшай групе - з сімваламі Беларусі (хвоя, зубр, бусел, кветка льну, канюшыны, васілёк).
Рэалізаваць гэтую задачу можна з дапамогай:
гутарак, разглядам ілюстрацый, гульняў-гутарак, дыдактычных гульняў, гульняў - вандровак, экскурсій, розных забаўляльных мерапрыемстваў і чытання твораў мастацкай літаратуры.
Фарміруючы годныя адносіны дзяцей да дзяржаўных сімвалаў Беларусі (сцягу, гербе, гімне), трэба падвесці дзяцей да разумення таго, што сімволіка адлюстроўвае гісторыю паходжання дзяржавы, яго структуру, мэты, прынцыпы, нацыянальныя традыцыі, асаблівасці гаспадаркі і прыроды.
Дзяржаўны сцяг Рэспублікі Беларусь можна выкарыстоўвацца падчас дзяржаўных свят і святочных дзён, ўрачыстых мерапрыемстваў, якія праводзяцца ва ўстанове дашкольнай адукацыі.
Аб гербе можна распавядаць пра тое, што ён з'яўляўся адметным знакам рыцараў. Служыў ён для таго, каб можна было адрозніць адзін ад аднаго закутых у жалезныя даспехі воінаў. Таму з'яўляліся яны на рыцарскіх шчытах. Ішоў час, не стала рыцараў, але засталіся гербы. Герб з'яўляецца эмблемай дзяржавы.
Знаёмячы дзяцей з гімнам Беларусі, на пачатку занятка лепш правесці гутарку пра тое, што гімн - гэта самая ўрачыстая песня краіны. Гімны з'явіліся нашмат раней, чым гербы і сцягі. Дзяржаўны гімн Рэспублікі Беларусь выконваецца падчас афіцыйнай цырымоніі ўзняцця Дзяржаўнага сцяга Рэспублікі Беларусь. Дзяржаўны гiмн Рэспублiкi Беларусь прысутныя слухаюць стоячы. Пасля гутаркі варта ўключыць гімн для праслухоўвання. Словы гімна завучыць на памяць можна ў нерэгламентаванай дзейнасці.
У канцы занятка па знаёмстве дзяцей з сімволікай Беларусі ці ў нерэгламентаванай дзейнасці можна правесці з дзецьмі аплікацыю, лепку, маляванне або размалёўванне сцягоў, гербаў. Таксама можна правесці ў індывідуальнай форме дыдактычныя гульні такія, як «Чаго не стала?», "Трэці лішні", «Карта Беларусі», «Даведайся па апісанні» і іншыя.
У нерэгламентаванай дзейнасці можна арганізаваць сюжэтна-ролевыя гульні "Мы па вуліцы ідзём", "Прымаем гасцей", "Крама сувеніраў", інш.
Варта прачытаць дзецям наступныя мастацкія творы:
для дзяцей сярэдняга ўзросту: С.Сокалаў-Воюш "Блакіт нябёс"; Э. Агняцвет "Зямля з блакітнымі вачамі "; А.Байдак "Беларусачка"; Д.Бічэль-Загнетава "Радзіма"; А.Русак "Мой край" і інш.;
для дзяцей старэйшага ўзросту: Д.Бічэль-Загнетава "Белая Русь", Радзіма "," Наша Радзіма "; А.Вольскі "Радзіма", "Беларусь - мая Радзіма"; В.Вітка "Бусел"; Н.Гілевіч "Я - беларус" і інш.
З выхаванцамі старэйшага ўзросту неабходна арганізаваць правядзенне заняткаў па тэме «Наш сцяг. Наш герб. Наш гімн» напярэдадні Дня Дзяржаўнага герба Рэспублікі Беларусь і Дзяржаўнага сцяга Рэспублікі Беларусь.
Крыніцы:
1. Вучэбная праграма дашкольнай адукацыі./ М-ва адукацыі Рэсп.Беларусь, - Мінск, НІА, Аверсэў, 2019